Tereza Horáková a Kristýna Šťastná

Průvodce rozměry na sociálních sítích

Na velikosti záleží!

U obrázků na sociálních sítích to platí dvojnásobně. Se správně zvolenou velikostí se bude vaše fotografie/grafika zobrazovat celá a kvalitní. Vyhnete se nechtěnému ořezu důležitých informací, rozmazání, nečitelného textu i ostatním nepřívětivým automatickým úpravám.

Jiný rozměr budete volit při tvorbě úvodní grafiky pro Facebook nebo Youtube, jiné budou poměry stran u příspěvku na Instagramu i LinkedInu.

Proto jsme vytvořili seznam aktuálních rozměrů, díky kterému budete vždy vědět, jaký rozměr obrázku na konkrétní sociální platformě použít.

 

Instagram - logo - INNOIT

Instagram

Sociální síť Instagram je založena na sdílení fotografií a videí.

Každý Instagramový účet má svůj profilový obrázek, stručný výpis informací (tzv. BIO)
a příspěvky ve čtvercovém formátu ( 1:1) po 3 příspěvcích v jednom řádku (tzv. FEED).

 

 

Profilový obrázek

První grafika, kterou uživatelé uvidí na vašem profilu.

Na prvním dojmu záleží, proto i u profilového obrázku buďte pečliví. Profilové obrázky se na Instagramu zobrazují v kruhovém výřezu. Je tedy důležité se ujistit, že po této úpravě žádný z důležitých prvků nebude oříznut ani ztracen mimo kulatý výřez.

  • doporučené rozměry - 320x320 px (1:1) 
profilový obrázek na Instagramu

 

Příspěvky v kanálu - FEEDU

Na počátku všeho byl čtverec a Instagram automaticky do tohoto formátu ořízl. Před několika lety se však od používání čtverce upustilo a lze tak nahrávat fotografie a grafiky různých rozměrů:

  • čtvercový příspěvek - 1080x1080 px (1:1) 
    příspěvek vypadá stejně v kanálu příspěvků i ve feedu – neořízne se
     
  • příspěvek na výšku - 1080x1350 px (4:5) 
    portrétový formát v kanálu příspěvků zabere více místa, je lépe viditelný,
    ve feedu se však ořízne na čtverec
     
  • příspěvek na šířku - 1080x566 px (1,91:1) 
    vhodný pro grafiku typu flat lay, širokoúhlé fotografie krajiny apod.,
    v kanálu příspěvků zabere menší prostor a ve feedu se ořízne na čtverec

   

příspěvek ve feedu na Instagramu
příspěvek ve feedu na Instagramu
příspěvek ve feedu na Instagramu

 

 

 

Chcete být na sociálních sítích jako ryba ve vodě?

Přihlaste se k odběru našich novinek a nic už vám neunikne.

Přihlásit se k novinkám

 

 

 

Příběhy (Stories)

Příběhy na Instagramu jsou uzpůsobeny displeji mobilních zařízení – zobrazují se vertikálně.

Svá stories můžete ozvláštnit přidáním gifů, přidat text, odkaz vedoucí na vaše stránky, doplnit ho poutavou hudbou, vytvořit anketu, přidat pole pro otázky a další. Dbejte však vřdy na to, aby se vámi přidané prvky nepřekrývaly s prvky instagramu. Takové stories jsou pak nečitelné a působí neprofesionálně.

  • 1080×1920 px v (9:16)
    Použité fotografie by měly mít  maximální velikost 4 GB.
     

Instagram - story - INNOIT

 

Video a Reels

Stejný formát - jiná funkce.

Pokud na Instagram nahrajete video, na stránce vašeho kanálu se zobrazí titulní fotografie. Ta by měla být nejen poutavá, ale také by měla mít rozměry ve správném poměru. Úvodní fotografii nelze zpětně upravovat, proto se dobře ujistěte, že má správnou velikost.

  • úvodní fotografie - 420×654 px (1:1,55) 
    I v tomto případě platí, že video zobrazené ve feedu se automaticky ořízne na čtverec 1:1.
  • rozměry videa na výšku1080×1920 px (9:16) 
    při jeho plném zobrazení
     

Instagram - reel - INNOIT

 

V čem se Instagram Reels liší od klasických videí?

Reels je nejnovější video funkce Instagramu, která umožňuje nahrávat a upravovat krátká videa do 15 minut. Pokud máte veřejný účet, reely kratší než 90 sekund mají možnost dostat se mezi doporučené. Zatímco publikované video má nejvyšší dosah během prvních 24 hodin, Reels jsou zobrazovány dle dosažené popularity neustále dokola i celé týdny. Novinkou je možnost remixování reels mezi sebou.

Reels se hodí pro rychlé představení produktů, vtipné scénky nebo sérii fotografií. Kromě předem připraveného videa lze využít také formát Instagram Live, kdy je video nahráváno a vysíláno v přímém přenosu. Sledující mohou v průběhu vysílání přidávat komentáře nebo dávat srdíčka, obdobně jako u jiných příspěvků.

 

INNOIT služby

 

 

 

Instagram - logo - INNOIT

Facebook

Sociální síť Facebook byla původně založena pro navazování nových přátelství.
Dnes se jedná o obsáhlou platformu umožňující rozsáhlé komerční využití.

Každý Facebookový účet má svůj úvodní obrázek (prezentaci), profilový obrázek,
stránku s informacemi a velké množství možností pro příspěvky.

 

Úvodní prezentace profilu

V úvodní prezentaci Facebook profilu je možné vybírat z několika možností rozměrů obrázků:

  • jedna fotografie (grafika) - 820×312 px​ 
  • prezentace až 5 fotografií - 820×312 px 
  • video - 1250×463 px (2:7) 
  • Ideální je tedy zvolit středovou kompozici v maximálních rozměrech - 640×312 px

Pozor však na zobrazení v mobilní verzi Facebooku.
V
 té se fotografie vždy ořízne.

Facebook - úvodní prezentace - INNOIT

 

Profilový obrázek

Stejně jako u Instagramu je profilovým obrázkem na Facebooku čtvercová grafika, kterou Facebook ořízne na kruh. Na různých typech zařízení se profilový obrázek zobrazujev různých rozměrech.
  • desktop zobrazení - 176×176 px  
  • mladší mobilní zařízení - 196×196 px  
  • starší mobilní zařízení - 36×36 px 

Pro ideální zobrazení na všech zařízeních je vhodné nahrát obrázek o velikosti 720x720 px.

Facebook - profilový obrázek - INNOIT

 

 

 

Zajímá vás více téma sociálních sítí?

Přihlaste se k odběru našich novinek a žádný tip už vám neunikne.

Přihlásit se k novinkám

 

 

 

Úvodní obrázek události

  • 1200×628 px

Na mobilních zařízeních se fotografie zobrazí v jiném rozměru než na desktopu. Kontrola mobilní verze je proto vždy důležitá. Stejně jako u úvodního obrázku Facebook profilu, je třeba volit středovou kompozici, aby se zamezilo oříznutí důležitých informací na obrázku.

 

Příspěvek

Fotografie či grafika je to první, co uživatel Facebooku na zdi vnímá. Až pokud ho zaujme grafika, rozhodne si přečíst text, který k příspěvku patří. Rozměry příspěvků na Facebooku:

  • fotka (obdélník)- 940×788 px
  • citát (čtverec) - 800×800 px -
  • odkaz na webové stránky (sharelink) - 1200×628 px
  • carousel (rotující příspěvek) - 1080×1080 px
     

Příběh

Příběhy na Facebooku se zobrazují, stejně jako na Instagramu, na celou obrazovku telefonu.

  • 1080×1920 px
    ideální je použít fotografii nebo grafiku v poměru stran 9:16

 

úvodní příspěvek na Facebooku
příspěvek ve feedu na Instagramu
příběh na Facebooku

 

 

Úvodní obrázek alba

Pro každé album fotografií je vhodné vybrat výstižný úvodní obrázek. První (úvodní) obrázek se však ořízne na obdélník. Proto je dobré použít pro něj speciální rozměr:

  • 1 + 3 (a více) obrázků v albu - 1200×800 px 
  • 1 + 2 obrázků v albu - 1200×600 px

   

 

 

Přizpůsobte svou grafiku rozložení ostatních prvků na sociálních sítích

Při sdílení fotografie či grafiky ve stories nebo reels na Facebooku a Instagramu ponechte 14 % (250 px) výšky obrázku v horní i dolní částí prázdnou. Důvod je jednoduchý. V horní části se ve stories zobrazuje vaše profilová fotografie se jménem a v dolní části výzva k akci.

Podobně je tomu i u úvodního obrázku napříč sociálními sítěmi. Vždy jej velkou částí překrývá profilový obrázek. Aby toho nebylo málo, rozměry i umístění profilových obrázků se mohou s každou aktualizací měnit. Není tedy výjimkou, že profilový obrázek, který byl v levé dolní části je nyní uprostřed a zakrývá podstatnou část úvodní grafiky.

Chcete, aby váš profil vypadal profesionálně, ale nevíte jak na to?

Pomůžeme vám >

 

 

Instagram - logo - INNOIT

Youtube

Sociální síť Youtube je největší internetový server pro sdílení videosouborů.

Doporučená rozlišení a poměry stran YT profilu:

Profilové foto

  • 98×98 px - max. 4 MB

Úvodní banner

  • 2048×1152 px – max. 6 MB

Pozor! Youtube počítá i s přehráváním na smart televizích, ale banner používá stále stejný pro všechny typy zařízení. Je proto nutné kontrolovat zobrazení na mobilu, počítači i v chytré televizi, aby nedošlo k nežádoucímu oříznutí grafiky.

 

Youtube - INNOIT

 

Videa

Pro výchozí poměr stran 16:9 použijte kódování v některém z následujících rozlišení:

7680×4320 px - 4320p (8K)
3840×2160 px - 2160p (4K)
2560×1440 px - 1440p (2K)
1920×1080 px - 1080p (HD)
1280×720 px - 720p (HD)
854×480 px - 480p (SD)
640×360 px - 360p (SD)
426×240 px - 240p (SD)

 

Vodoznak ve videu

  • 150×150 px

Objevuje se v pravém dolním rohu přehrávače videa - typicky logo autora.
 

 

 

 

LinkedIn - logo - INNOIT

LinkedIn

Na této profesní sociální síti je nutno dobře rozlišovat osobní a firemní profily.
U každého z těchto typů profilů je nutno volit různé rozměry grafik a fotografií.

 

  Osobní profil Business profil
Profilová fotografie 400x400 px
(max 10 MB)
268x268 px
(max 4 MB)
Úvodní fotografie 1584x396 px 
(max 4 MB)
1128x191 px 
(max 4 MB)
Příspěvky 1200x1200 px
1200x628 px

 

 

Linkedin - Úvodní obrázek bussiness
Linkedin - Úvodní obrázek - osobní
linkedin - příspěvek

 

 

 

Shrnutí

Váš profil na sociální síti je vaše vizitka. Dejte si záležet na podobě profilového i úvodního obrázku. Vyzkoušejte různé verze a zkontrolujte jejich podobu na různých zařízeních.

Dříve, než začnete s tvorbou a nahráváním grafiky na sociální sítě, ujistěte se, že vaše fotografie a grafiky mají správný rozměr pro daný účel. Profesionálně vypadají pouze ostré fotografie bez nežádoucí komprimace, oříznutí či chybějícího textu.

Sledujte pravidelně změny umístění i rozměrů profilových a úvodních fotografií. Mohou se měnit s každou aktualizací konkrétní sociální sítě. Na závěr nezapomeňte na svém profilu skrýt své neúspěšné předchozí pokusy, aby zůstal pouze dokonalý dojem z vaší prezentace.

 

Zdá se vám to moc složité?

My už víme jak na to.

Ozvěte se nám a rádi se o vaše příspěvky postaráme.

Kontaktujte nás

Rádi vám pomůžeme.

 

 

Zdroje:

www.facebook.com
www.support.google.com
www.linkedin.com
www.youtube.com
www.dittomusic.com
www.optimalne.net

 

 

Aktualizováno 30. 05. 2024