Články jsou skvělou příležitostí, jak oslovit nové návštěvníky vašeho webu. Díky článkům se v očích čtenáře stáváte odborníkem na dané téma. Pokud dokážete čtenáře dostatečně zaujmout, můžete je proměnit v platící zákazníky. To už za to rozhodně stojí. Co myslíte?
Pojďte se mrknout, jak takový úspěšný článek vypadá a jak ho napsat. Naučíme vás to.
Než se pustíte do samotného psaní, odpovězte si:
- Pro koho článek píšete?
- Jak čtenář vlastně vypadá?
Představte si konkrétního člověka, pro kterého článek píšete. Jak vypadá? Co ho zajímá? Zkuste se vžít do jeho kůže a začněte psát.
Je obrovský rozdíl mezi podnikatelem, který se chce dozvědět novinky ze svého oboru, zahrádkářem, který studuje permakulturu či Markem, který právě hledá ten nejlepší snubní prsten na světě pro svou Janu.
Všichni mají ale jedno společné – hledají relevantní článek, ve kterém naleznou odpovědi na své otázky.
O čem psát článek?
Pokud má článek opravdu najít svého čtenáře, musí čtenáři přinést něco, co hledá. Snad na každé téma už článek existuje. Neexistuje ovšem ten z vaší unikátní perspektivy. Nevzdávejte to a napište článek ze svého úhlu pohledu.
Obsahu musíte rozumět. Ideální téma článku je takové, které máte v malíku. Pokud tomu tak není, je nezbytná kvalitní příprava (rešerše) před tím, než se do psaní pustíte.
Ideální článek pro všechny neexistuje
Existuje však kvalitní článek pro cílového čtenáře, kde najde informace, které hledá. Obvykle řeší konkrétní problém a hledá řešení. Napíše do vyhledávače několik klíčových slov a prochází odkazy na první stránce s výsledky.
Představte si, že polijete svůj oblíbený bílý svetr červeným vínem a nevíte, jak svetr vyčistit.
- Začnete tedy hledat rady na odstranění skvrn od červeného vína.
- Co uděláte dál? Rozkliknete jeden z prvních odkazů, případně druhý, maximálně třetí.
A přesně to udělá i váš potenciální čtenář – ať už se rozhodnete psát o čemkoliv, článek musí být dohledatelný.
Zabodujte u vyhledávačů
Věděli jste, že většina uživatelů nikdy neklikne na odkaz mimo první stránku s výsledky vyhledávání?
Dokonce mnozí ani neví, že to lze. Jak zvýšit svoji pozici ve vyhledávačích jsme psali již dříve a vy se tak můžete naučit něco nového.
Z čeho se kvalitní článek skládá?
Přehlednost a snadné čtení je základ úspěchu
Článek správně formátujte
- Dlouhý text je rozdělte do několika kratších odstavců.
- Mezi jednotlivé odstavce vložte podnadpisy pro lepší přehlednost a také pro snazší čtení čtečkami pro lidi se zrakovou vadou.
- Místo dlouhých souvětí raději použijte více kratších vět. Neznamená to používat jen holé věty, ale zbytečně se nezamotávat do složitých souvětí.
- Nepřehánějte to s odbornými výrazy (používejte vysvětlivky).
- Zvýrazňujte důležité informace.
- Používejte odrážky.
- Text doplňte infografikami a obrázky.
- Na závěr si článek znovu přečtěte a vyškrtejte vše nedůležité.
- Zkraťte dlouhé fráze. Článek se tak stane mnohem čtivějším.
Shrnutí
Napsat skvělý článek nemusí být věda. Stačí najít čas, chuť a pustit se do psaní se základními zásadami:
- Dříve než začnete psát, udělejte si rešerši z kvalitních zdrojů.
- Nekopírujte a své zdroje nezapomeňte uvést. (V případě kopírování je nutné uvést správně citaci, odkud jste čerpali.)
- Vytvořte poutavý a výstižný titulek.
- Dejte si záležet na úvodu, který motivuje čtenáře k dalšímu čtení.
- Pište bez chyb.
- Přehledně článek naformátujte.
- Dodržujte zásady SEO, aby byl článek dohledatelný.
- Po dopsání článku proveďte závěrečnou korekturu. Nejlepší je text předat někomu dalšímu. Je zcela běžné, že vlastní chyby nevidíme.
- Dejte vědět světu, že je článek na světě. Umístěte ho na blog, sociální sítě, pošlete ho v newsletteru.
Pravidla už znáte, nyní je čas vše převést do praxe.
Netroufáte si na celý tvůrčí proces?
Nebojte se nám ozvat, pomůžeme vám.
Rádi se vám budeme věnovat.
Zdroje:
www.evisions.cz
www.digiamo.cz
www.webychytre.cz
www.blog.aira.cz
www.aitom.cz