Kristýna Šťastná

Trendy ve tvorbě webů 2022

Pravidla zůstávají, ale trendy se každoročně mění. Pamatujete na první weby? 

Doba se mění a trendy s ní

Jděte s dobou s webovým designem

Inspirujte se novými trendy, ale nezapomínejte na budování vašeho brandu.

Není všechno zlato, co se třpytí a není třeba následovat každý trend.

Nechte se inspirovat naším výčtem aktuálních trendů, které frčí v online světě webdesignu. Který z nich se vám líbí, používáte ho a který je naopak za vás velké NE?

Trendy webové grafiky- INNOIT

 

Proč se zabývat webdesignem?

Obecně je webdesign multioborová disciplína, ve které se spojují myšlenky z designu, ale i psychologe, marketingu, animace, komunikace, atd. Jedná se o obor zabývající se návrhem webového rozhraní a primárně vzhledem vašeho webu. Bez dobrého webdesignu se při tvorbě webu rozhodně neobejdete.

Zákazníci dají na první dojem a ten prodává.

Stejně to funguje i u webových stránek, protože první dojem můžete udělat jen jednou.

Webdesign by měl nejen splňovat pravidla vizuální komunikace, ale být i funkční, aby podpořil váš brand a zároveň pomohl na cestě za vyššími prodeji. Dobrý webový designer by však měl brát v potaz i technické možnosti kodérů, kteří na základě webdesignu kódují výslednou tvář webu prostřednictvím HTML, CSS nebo Javascriptu. Důležitou disciplínou je také UI/UX design. Ten má uživateli přinést ten nejlepší zážitek a nejsnadnější ovládání webu. Dobrý design je pro návštěvníka webu přehledný, navede ho přímo ke koupi a nebo k důležitým informacím.

 

 

 

Všechno má svá pravidla. I webdesign.

Webdesign se řídí nejen trendy, ale i pravidly. Jakými?

Váš web by měl být přístupný pro všechny bez rozdílu. Tedy i pro barvoslepé a nevidomé například díky dodržení správných kontrastů požitých barev.

V dnešní době je již naprostou samozřejmostí, aby se váš web zobrazoval správně na všech zařízeních - počítačích, mobilech i tabletech.

  • Struktura webu

S určením struktury webu vám pomohou wireframy. Nezapoměňte také na to, aby na vašem webu podstránky ladily s hlavní stránkou.

Ještě než se pustíte do navrhování webdesignu...

V komunikaci s klientem nebo grafikem velice pomůže před samotným webdesignem vytvořit takzvané Wireframy.

Wireframy jsou drátový model nebo také schéma rozložení webových stránek. Naznačují rozmístění jednotlivých prvků na dvšech stránkách webu.

Wireframy jsou krokem často opomíjeným, který vám ale může zachránit hodiny a hodiny úprav výsledného designu. Předem se tak mezi grafikem a klientem ujistíte, kde se  jaké prvky budou na stránce nacházet a webdesign poté již jen našroubujete na schválené rozložení.

Wireframy S barvou ven - INNOIT

obr 1.: Příklad wireframu pro web www.sbarvouven.cz 

Pravidla webdesignu již znáte, nezapomeňte ale na to, že váš web by měl otevřít kdokoliv a kdekoliv. Myslete na všechny, abyste zbytečně nepřišli o některou skupinu potenciálních zákazníků jen proto, že nemohou procházet váš web. Pravidel je opravdu mnoho, budeme se však dále věnovat trendům, nikoliv technickým záležitostem tvorby webu.

 

Trendy webové grafiky

Co je letos trendy? Jak na vyladěnou grafiku? Nezapomínejte však, že není nutné každoročně měnit web dle aktuálních trendů, lidé obecně nemají rádi změny, zkuste se tedy zaměřit na funkčnost vašeho webu a trendy berte pouze jako zdroj inspirace do budoucna.

Mobile first přístup
Velká a silná typografie
Kino videa
Animace a hry
Výrazná asymetrie
Jasná a výrazná CTA
Minimalismus
Show don't tell
Důraz na příběh
Překrývající se prvky

Mobile first
aneb webdesign, který funguje na telefonech

Čím dál více uživatelů navštěvuje webové stránky z mobilních zařízení. Podívejte se okolo sebe, až příště pojedete MHD, kolik lidí má oči přilepené k telefonu.

Možná budete překvapeni i ze statistik. Až 75 % dnešních uživatelů přichází na weby právě z mobilního zařízení. Trendy je tedy nejprve vytvářet design, který bude prioritizovat mobilní zobrazení. Až poté se ladí zobrazení na desktopu.

Toto však doporučujeme pouze pro B2C klientelu. Firemní návštěvnící stále přicházejí na weby primárně z desktopu (počítače).

Velká a silná typografie,
která je vidět na první dobrou

Mnozí minimalisté by jistě řekli o takovém použití typografie, že je předimenzované. Ale velké prodejní texty jsou skutečně trendy, obzláště na Home Page webu. Mohutné nadpisy vás upoutají a jasně vám sdělí myšlenku webu.

Kino videa
když fotografie už nestačí

Trend používání videí prosakuje ze sociálních sítí i na weby. Upouští od stylizovaných fotografií a nastává doba videí.

S příchodem stále oblíbenějšího Tik Toku a později Reels na Instagramu jsou videa na webech dalším trendem, který vám může pomoci k udržení potenciálních zákazníků na vašich stránkách po delší dobu.

Video by mělo být krátké, výstižné, avšak plné emocí a mělo by představovat vaši značku v mnohem osobnějším světle. To vše na celé šířce contentu. Taková videa rozhodně nepřehlédnete, a o to přece jde.

Animace a hry
v rozumné míře

Animace a jednoduché hry by neměly odrazovat od čtení vašeho obsahu. Dbejte také na rychlost načítání vašeho webu. Pokud zvolíte příliš náročné, na sebe navazující animace v kombinaci s hrami, může se vám stát, že se k vašemu obsahu návštěvníci webu ani nedostanou.

Výrazná asymetrie
esteti pláčou, weboví grafici jásají

Dokonalost je přeceňována, výrazná asymetrie prvků na webu vyhrává. Ale i asymetrické prvky musí lahodit oku, nejde tedy pouze o vystředění nebo naopak vyčlenění nějakého z textů. Vše musí dohromady dávat jasný směr a vizi.

Jasná a výrazná CTA
se vrací do módy

Pamatujete na velká červená tlačítka "klikněte sem"? Na podobném principu funguje i tento trend. Pokud chcete, aby návštěvníci vašeho webu provedli nějakou akci, ukažte jim to nejlépe, jak jen dokážete.

Minimalismus
aneb méně je více

Po výrazných CTA a velkých typografiích ke slovu se hlásí i minimalismus a elegance. Není třeba na webu mít jednu grafiku vedle druhé, vyskakující okna ze všech rohů a překrývající se prvky. Můžete se vydat minimalistickou cestou, web navrhnout subtilní a povznést tak vaši prezentaci na vyšší úroveň.

Minimalismus je směr, který je, byl a bude trendy vždy. Nemusíte se tedy bát, že byste s tímto trendem šlápli vedle. Pozor ale na čitelnost jednotlivých prvků.

Show don't tell
ukaž, nemluv

Činy místo slov. Propagujete službu nebo produkt, které můžete názorně ukázat na vašem webu? Ukažte je hned a dejte na ně značný důraz. Raději než dlouze popisovat výsledek vaší práce, ukažte ji vašim zákazníkům a buďte na ni patřičně hrdí.

Dejte jasně najevo, že jste profesionály ve svém oboru a prezentujte se v tom nejlepším světle.

Důraz na příběh
a ztotožnění se značkou

Weby jsou nyní osobnější, díky tomu, že nabízí více možností interakce mezi zákazníkem a značkou. Proto neváhejte a sdílejte svůj příběh. Budování brandu je nejen na webu důležitá věc, díky které v zákazníkovi vzbudíte emoce a budete si společně moci vytvořit vztah a dále ho rozvíjet.

Překrývající se prvky
s humornými prvky

Chybí něco vašemu webdesignu? Zkuste prvky na vašich stránkách trochu přeskládat a vytvořit iluzi několika dlaždic na sobě. Všeho s mírou, nepřehánějte to však s překrytím prvků. Stačí například pouze textové pole  předsadit obrázku přes roh, a zajímavý prvek webu je na světě.

Nebojte se experimentovat a odlišit se od ostatních. I tak můžete dosáhnout jedinečnosti vašeho brandu a samozřejmě také webových stránek.

 
 

 

Inspirujte se trendy weby roku 2022

 

 

Shrnutí

Berte trendy s rezervou. iIkdyž několik z nich můžete zapracovat ještě dnes, udržujte si jasnou vizi a zbytečně nepropadejte mainstreamovým vlivům s každoročně jiným webem.
Jaké trendy letos můžete na webech potkávat?

  1. Mobile first přístup
  2. Velká a silná typografie
  3. Kino videa
  4. Animace a hry
  5. Výrazná asymetrie
  6. Jasná a výrazná CTA
  7. Minimalismus
  8. Show don't tell
  9. Důraz na příběh
  10. Překrývající se prvky

Hlavní myšlenka však zůstává... Nebojte se experimentovat, popusťte uzdu své fantazii a při vytváření nových designů se neomezte pouze na již známá rozložení.

 

Teorii už znáte, ale jak to přenést do praxe?

Pojďme společně postavit nový web.

Obraťte se na nás. My se vám rádi budeme věnovat.

Kontaktujte nás >

Těšíme se na vás.

 

Zdroje:

www.rascasone.com
www.hotjar.com
www.mediar.cz
www.creativebloq.com
www.lerstudio.cz
www.webflow.com
www.focus-age.cz
www.raidboxes.io
www.weshootbottles.com
www.mouvo.cz