Kristýna Šťastná

Ohlédnutí za konferencí CopyCamp 2022

12. ročník obsahové konference CopyCamp se letos nesl v duchu seniority ze všech úhlů pohledu. CopyCamp probíhal v Kině Světozor v Praze a pořádala ho agentura H1.

2. 6., 12. ročník, 1 den, 8 přednášek, ∞ inspirace

A tak jsme se i my, holky z našeho INNOtýmu, šly prozkoumat novinky ve světě copywritingu a zveme vás, abyste se s námi ohlédli nad letošním ročníkem CopyCampu plného inspirace a skvělých řečníků.

Protože je za čím se ohlížet a my si do naší práce odnášíme spoustu inspirace a nových nápadů, jak naše klienty a jejich projekty posunout na další level.

Pojďte se s námi vydat na cestu copywritingem.

CopyCamp 2022 - INNOIT

 

Přednášející a přednášky

Dopolední workshopy jsme bohužel nestihly, protože naši klienti jsou na prvním místě.  Za to odpolední přednášky jsme si nenechaly ujít.

1. Konferenci otevřela přednáškou "Starý obsah novým kouskům... naučíš!" Karolína Smolíková 

Ve svém bloku Karolína mluvila o nutnosti aktualizace starých článků a obsahu na webu. Důležitou myšlenkou byla hodnota stránky. Ta je určována (kromě jiného) i adresou URL a datem vytvoření nebo aktualizace. Hodnota stránky se váže právě k jejímu URL. Představte si, že byste v roce 2000 psali článek na téma "jak si vybrat mobilní telefon". Nejspíše byste v článku  vyzdvihli v legendární Nokii 3310. Nemusíme ale jít až do roku 2000, již pouhých pár let starý článek by podstrádal na aktuálnosti díky příchodu dotykových telefonů, přidání fotoaparátu, atd. Časem by váš článek ztratil na hodnotě na základě nerelevantnosti jeho obsahu, ale zároveň na základě neaktuálního data. Není však třeba jít a napsat článek nový, jelikož URL staršího stránku má určitou hodnotu. Je tedy výhodnější článek aktualizovat. Zabere vám to až o 30 % méně času, než začínat s čistým štítem. Proto pravidelně aktualizujte nejen design svých stránek, ale také veškeré vaše copy na webu. Zvednete hodnotu vašich URL adres, zákazníkovi poskytnete vždy něco nového a zároveň bude váš web plný aktuálních a relevantních informací.

TIP z přednášky: Chcete si udělat nostalgickou cestu vašim webem a podívat se, jaký jste udělali od jeho založení pokrok? Uskutečnit tuto cestu vám umožní nástroj Way Back Machine. Stačí zadat svou URL adresu a vychutnat si kroky vaší cesty časem.

CopyCamp 2022 - INNOIT

2. Jak vidět smysl v dlouhodobé spolupráci vysvětlila Eliška Guničová.

Eliščina přínosná přednáška nám nabídla pohled do fungování větší obsahové agentury. Ujistili jsme se, že naše procesy jsou nastaveny správně, ale jako vždy je možné se posunout dále. Naší misí je být spokojený s naší prací, ale stejně tak důležitá je pro nás i spokojenost našeho klienta. Dodržujeme tedy Eliškou zmiňované kolečko spokojeného zaměstnance, celé firmy, ale hlavně klienta. Znovu jsme si připomněli, jak je důležité vážit si své práce. Zároveň nám Eliška potvrdila důležitost archivace know-how klienta na firemních discích. Je stěžejní mít o klientovi veškeré informace v rámci firmy snadno přístupné nejen přes CRM, ale i případně využívat interní Wiki a archivovat starší výstupy. I my jsme se za dobu fungování naší firmy už několikrát přesvědčili o důležitosti archivace dat.

TIP z přednášky: Věnujte agentuře nebo klientovi (podle vaší pozice) čas v záčátku vaší spolupráce a uspořádejte si společně workshop, na kterém se obě strany poznají a představí navzájem svou práci. Pro agenturu je tento krok velice důležitý - pozná práci klienta tak, aby byla schopná o ní psát. Pro klienta je zase důležité vědět o možnostech, které můžete klientovi nabídnout a co vše od vás může očekávat.

3. O tom, jak komunikovat špatné zprávy, jsme se dozvěděli od Pavla Hrdiny.

"Mám pro tebe dvě zprávy: špatnou a dobrou. Kterou chceš slyšet dříve?" Touto otázkou Pavel otevřel 20minutový blok, ve kterém mluvil o svých zkušenostech krizové komunikace v ČSOB. Dozvěděli jsme se, že krizovou komunikaci je vždy dobré stavět na těchto pilířích: empatie, péče, partnerství, pozitiva, rámování. Pomocí slovní hříčky Pavel vysvětlil jak je důležité rámování a nahlížení na problém. Ukázal nám na konkrétním příkladu rozdíl ve vnímání zdánlivě negativní fotografie, na které byl vidět vrcholový sportovec s doutníkem v ruce. "Řeknete si, sportovec... Ale fuj, co to cigáro v ruce?", zeptal se publika a dále pokračoval: "Ale co kdybyste si řekli, že jde o kuřáka, který sportuje? Najednou už ten obrázek nevypadá tak katastrofálně, viďte?", položil další řečnickou otázku, po které celý sál s úsměvem pokyvoval hlavou. Na základě této jednoduché myšlenky přeneseně vysvětloval další principy krizové komunikace.

TIP z přednášky: Jít s pravdou ven je fér, ale vždy k ní uveďte i důvod. Každý důvod je lepší než žádný důvod.

 

Po krátkém coffee breaku jsme rovnou pokračovaly na druhý blok přednášek.

CopyCamp 2022 - INNOIT

4. "Jak pomalu a nejistě budovat brand" vysvětlovalyTýna z vína a Holka z Moravy.

Dobrou náladu navozenou prvním blokem přednášek a coffee breakem rozhodně nezkazila dvojice influencerek, které se rozpovídaly o jejich osobním růstu na sociálních sítích. Sdílely s námi střízlivé tipy pro budování osobního brandu a vysvětlily důležitost správného vnímání sociálních sítí. Zdůrazňovaly důležitost osobního přístupu, tedy být opravdu svůj na sociálních sítích a stát si za svým obsahem. Pokud dostanete negativní komentář, není třeba mazat celý příspěvek a pochybovat nad vašimi dobrými úmysly. "Není člověk ten, aby se zavděčil lidem všem," zaznělo z úst jedné z dvojice a my nemůžeme než souhlasit.

TIP z přednášky: Plánujete spolupráci s influencery? Nezapomeňte, že nesprávné označení reklamy může mít postih nejen pro influencera, ale i pro vaši firmu. Hlídejte si proto, zda jsou vaše spolupráce řádně označeny.

5. Poznali jsme a pochopili svého zákazníka díky přednášce Lucie Zitterbartové.

A pochopili jsme, že nikdy nepíšeme texty pro našeho zádavatele nebo klienta. Texty je vždy důležité psát především pro zákazníky klienta. Pro psaní dobrých textů je vždy dobré vnímat touhy, přání, obavy a potřeby zákazníků. Lucie všechny důležité aspekty vysvětlovala na tématu hypotéky. Pokud má váš reklamní text prodávat, určitě není dobré texty stavět pouze na faktech, které se se získáním hypotéky pojí. Dozvěděli jsme se o SWOT analýze a možnostech jejího užití při strategické analýze a plánování.

TIP z přednášky: Prodejní texty nemají pouze dávat odpovědi na potřeby a přání zákazníků, ale také nabídnout výhody, kvality a zkušenosti s konkrétní službou. Každý tento faktor může pozitivně ovlivnit úspěšnost vašich textů.

6. Zjistili jsme více o Jak se vaří koncept Pilsner Urquell díky Miloši Kočímu.

Jistě jste zaregistrovali kampaň Hrdosti od Pilsner Urquell. Miloš dopodrobna popsal proces tvorby této kampaně a vysvětlil jednotlivé aspekty a úskalí, se kterými se v průběhu tvorby potýkali. Zdůraznil koncept hrdosti, jak tato myšlenka vznikla a na příkladech ukázal možnosti jejího použití. Obecně mluvil o tvorbě kampaně z hlediska tématu, šíře záběru a testování jejího dopadu.

TIP z přednášky: Pokud tvoříte reklamní kampaň, zaměřte se na její téma v souvislosti s vaším brandem, myslete na všechny varianty použití a otestujte vaši myšlenku.

 

Po dalším coffee breaku jsme rovnou pokračovaly na třetí blok přednášek.

7. O úskalí ambasadoringu na LinkedInu povyprávěla Radka Legerská.

Ambasadoring hýbe světem a LinkedIn tomu není výjimkou. LinkedIn je primárně vnímána jako pracovní sociální síť, avšak není třeba na ní komunikovat pouze profesionálně. 80 % obsahu by měl být užitečný a souviset s ambasadorstvím, 20 % by měl být emotivní obsah, který vyzývá k dialogu. Diskuze u příspěvku pozitivně ovlivňuje algoritmy sociální sítě a dokonce může právě z vašeho postu udělat virál. Ambasador by měl být vždy realistický a uvěřitelný, aby vaší firmě přinesl kýžené ovoce.

TIP z přednášky: Jak by měl vypadat ideální post na LinkedIn? Dle dostupných statistik je nejlépe vnímaný příspěvek s až 1500 znaky. Tímto se LinkedIn naprosto vymyká všem ostatním sociálním sítím, kde je třeba komunikovat daleko stručněji.

8. O své cestě do role CEO Slevomatu vyprávěla Marie Havlíčková.

Posledním, ale neméně důležitým blokem byla přednáška Marie, která byla koncipována systémem otázky a odpovědi. Inspirativní konverzace mezi diváky a Marií nás přesvědčila, že není malých cílů.

TIP z přednášky: Pokud chcete předejít vyhoření, vždy sledujte své tělo a co vám říká. Pokud chce odpočívat, dopřejte mu to.

CopyCamp 2022 - INNOIT

 

Inspirace

Celý den přinesl mnoho inspirace, nových nápadů a náhledů nejen na copywriting, ale i pohled do vnitřních systémů agentur a firem. Co jsme si z přednášek odnesly?

  • aktualizujte pravidelně svůj content
  • hodnota URL stránky se váže na datum aktualizace
  • je potřeba pravidelně zjišťovat spokojenost vašich klientů a zákazníků
  • před navázáním spolupráce je dobré nejprve se s klientem a jeho projektem podrobněji poznat
  • lidé milují happy end, proto krizovou komunikaci volte s ohledem na tuto potřebu
  • při ambasadoringu na LI myslete na to, že lidé nevěří firmám, ale věří konkrétním lidem
  • na LinkedInu je naprosto v pořádku mít třeba 1000+ spojení
  • vaše prodejní texty by měly odpovídat potřebám cílové skupiny
  • a spoustu dalšího...

My jsme si letošní CopyCamp opravdu užily a moc se těšíme na další ročník plný inspirace.

CopyCamp 2022 - INNOIT