Kristýna Šťastná

Nejčastější pravopisné chyby v reklamních textech

Od doby, kdy jsme zasedali do školních lavic, už je to pěkná řádka let a vědomosti se nám pomalu vytrácejí z hlavy.

Sepsali jsme 10 nejčastějších chyb,
které vídáme nejen v reklamách.

Pokud tedy zrovna nejste nadšenec do jazyka českého nebo vám jazyky obecně neříkají pane či paní, zkontrolujte si dle našich tipů, zda někde pravidelně neděláte chybu.

Protože není nic horšího než vizuálně dokonalá reklama s hrubkou přes polovinu billboardu.

Nechceme být #GrammarNazi, ale přece jen nechcete působit na potenciální zákazníky neprofesionálně.

Pravopisné chyby v reklamě - INNOIT

 
Vyjímečné vs. výjimečné
80-sátiny, 15tý vs. osmdesátiny, 15.
15.2.22 vs. 15. 2. 2022
50% vs. 50 %
20,-kč vs. 20 Kč
vaší x vaší přítelkyni
tématické vs. tematické
dárek zdarma vs. dárek
3x vs. 3 X
Jezte děti vs. jezte, děti

Jedině výjimečné,
aneb jímky do toho netahejte

Jak si snadno zapamatovat správný tvar? Při psaní slova výjimečný, výjimka a dalších tvarů, si vždy řekněte slovo jímka. Dlouhé "i" napíšete hned za "j". A u slova výjimka je to přesně naopak, jelikož není odvozeno od slova jímka.

Nesprávná varianta:

  • Vyjímečná sleva!

Správná varianta:

  • Výjimečná sleva!

Nepoužívejte patvary číslovek,
zvolte tu nejjednodušší variantu

Při psaní číslovek dbejte na jejich správný zápis. Neexistují tvary jako 80-sátiny, 15té místo, atp. Ta nejjednodušší varianta je v tomto případě ta správná. A pokud si nejste jisti, nikdy se nespletete, pokud číslovku napíšete slovně.

Nesprávná varianta:

  • slavíme 80-sátiny
  • 15té místo

Správná varianta:

  • slavíme osmdesátiny
  • 15. místo, také možno patnácté místo

Správný zápis data,
aneb mezery, mezery a znovu ty mezery

Existuje jediný správný zápis data. Zapamatujte si, že mezery jsou klíčem k vzdušnému a správně napsanému datu. A taky nezapomeňte, že v jednotném čísle je sice "datum", ale v množném jsou ta "data", nikoliv "datumy". Pokud vkládáte datum na web, nezapomeňte místo klasických mezer zvolit nezalomitelné mezery, abyste předešli rozdělení data na dva řádky.

Nesprávná varianta:

  • 15.5.22

Správná varianta:

  • 15. 5. 2022

Správný zápis procent,
aneb mezera hraje velkou roli

Opět je potřeba myslet na správné používání mezer. 50 % a 50% totiž není to stejné.

  • 50 % = "padesát procent"
  • 50% = "padesáti procentní"

U tohoto typu tedy není možné určit špatnou a správnou variantu, protože záleží na tom, co chcete zápisem říci.

Nezapomínejte však, že mezera je důležitá!

Správný zápis cenovky,
aneb co už je dnes přežitek?

Dřívější akceptovatelný zápis ceny bylo 20,-Kč. Moderní pravidla českého jazyka však tento zápis již nepovažují za korektní. I v tomto případě platí, že ta nejjednodušší cesta je ta správná, tedy jediný správná forma zápisu ceny je 20 Kč. Mezi číslovkou a měnou píšeme vždy mezeru. Správná zkratka naší měny, tedy korun českých je Kč. Pokud budete cenu vkládat na web, nezapomeňte místo klasické mezery použít nezalomitelnou mezeru, aby nedošlo k rozpadu zápisu na dva řádky.

Nesprávná varianta:

  • 20,- kč
  • 20kč
  • 20Kč

Správná varianta:

  • 20 Kč
  • 20 korun českých

Krátce či dlouze?
To je oč tu běží

Jak snadno rozlišit psaní dlouhých a krátkých "i"? Sepsali jsme vám stručnou pomůcku: 

  • Jdu se podívat na vaši zahradu. (jdu se podívat na TU zahradu)
  • Podíval jsem se na ni. (podíval jsem se na TU holku)
  • Uviděl jsem ji. (Uviděl jsem TU holku)

TU se vyslovuje "krátce" - píšeme krátké i.

  • Prošel jsem se po vaší zahradě. (prošel jsem se po zahradě)
  • Zamiloval jsem se do . (zamiloval jsem se do holky)
  • nic nevysvětlíš. (holce nic nevysvětlíš)

se vyslovuje "dlouze" - píšeme dlouhé i.

  • Prošel jsem se vaší zahradou. (prošel jsem se TOU zahradou)
  • Jí si nejsem jistý. (TOU holkou si nejsem jistý)
  • Nevím, jak to s ní vypadá. (Nevím, jak to s TOU holkou vypadá)

TOU se vyslovuje "dlouze" - píšeme dlouhé i.

Aby vaše tematické zprávy,
nebyly ve skutečnosti špatné zprávy

Slovo téma označuje nějakou základní myšlenku určitého díla, knihy, referátu, přednášky nebo třeba obrazu. Slovo téma píšeme s dlouhým É v kořenu slova. Přídavné jméno tematický naopak píšeme s krátkým E v kořenu. Ač to tak na první pohled nevypadá, jméno tematický není odvozeno od slova téma, ale tematika. Tematika představuje okruh témat, která jsou pro nějaké dílo typická. Obě slova – tematika i tematický – píšeme a vyslovujeme s krátkým E.

Nesprávná varianta:

  • tématické

Správná varianta:

  • tematické

Vyhněte se pleonasmu,
tedy zdvojeného významu

Pleonasmem nazýváme stylistický prostředek, při kterém je použito vícero slov pro vyjádření jedné myšlenky. Např. dárek zdarma (dárek už ze své podstaty je zdarma, není tedy třeba použití slova zdarma) - u tohoto příkladu se však jedná z hlediska marketingu o úmyslné použití obou slov, ačkoliv nesprávné.

Nesprávná varianta:

  • dárek zdarma
  • LED dioda

Správná varianta:

  • dárek
  • LED (Light-Emitting Diode)

Třikrát nebo tři x?
záludná mezera a velké písmeno

Pokud chcete komunikovat 3x menší slevu, je hned několik způsobů, jak správně použít tento zápis.

Nesprávná varianta:

  • 3X
  • 3 X

Správná varianta:

  • třikrát
  • 3x

Nejezte děti,
raději používejte správně čárky ve větách

Problematika čárek ve větách by vydala na nový sáhodlouhý článek a z češtinářského hlediska je poměrně komplikovaná. Nezapomínejte však na čárky i v krátkých větách.

Mnohdy jsou v novinových titulcích vidět nesprávně použité čárky ve větách, které dokáží kompletně (a mnohdy i úsměvně) změnit význam celé věty.

Stejně tak jako například právě věta: "Jezte děti." nebo "Jezte, děti."

Čárka ve větě diametrálně změní význam věty a určitě nechcete v rámci vaší značky nabádat k jezení dětí, nýbrž k tomu, aby děti jedly.:)

 
 

Shrnutí

Not trying to be a grammar nazi, avšak určitě si hlídejte pravopisnou správnost vašeho copy, a to nejen toho prodejního.

Pokud chcete působit jako profesionálové, nezanedbávejte pravopis a vyšperkujte kromě svých služeb nebo produktů také vaše texty. Někdy se vyplatí investovat do jazykových korektur. 
 

 

Chcete zkontrolovat vaše texty?

Provedeme korekturu a opravíme, co je potřeba.

Obraťte se na nás. My se vám rádi budeme věnovat.

Kontaktujte nás >

Těšíme se na vás.

 

Zdroje:

www.prirucka.ujc.cas.cz
www.wikipedie.cz