Judita Kabzanová

Jak sestavit rozpočet PPC kampaní?

Připomeňte si,
co je to vlastně PPC

V rámci těchto inzertních systemů platíte pouze za kliknutí na své reklamy, což znamená, že pokud se na reklamu neklikne, neplatíte žádný poplatek.

PPC kampaně jsou obvykle velmi účinné pro zvyšování návštěvnosti webových stránek a získávání nových zákazníků, ale jak konkrétně nastavit rozpočet, aby se vám investice do reklam nějakým způsobem vrátila? Odpověď na tuto otázku není jednoduchá a liší se inzerent od inzerenta.

Nelze opomenout, že ceny za proklik v PPC kampaních jsou dynamické a neustále se mění dle situace na virtuálním trhu reklam.

To znamená, že pokud máte konkurenci, která je ochotná za své reklamy platit vysoké částky, musíte i vy do svých reklam více investovat. Jinak se budou ve vyhledávači zobrazovat na dolních pozicích nebo vůbec a vy tak neoslovíte žádné zákazníky.

Czech Online Expo - INNOIT

 

 

 

Rozpočet PPC kampaní je ovlivněn několika faktory

Zohlednění těchto faktorů pomůže vám jako inzerentovi určit rozpočet pro PPC kampaně a přizpůsobit ho vašim potřebám.

Cílení
Klíčová slova
Kvalita a relevance reklam
Vysoký konverzní poměr
Konkurence

Cílení
Znáte svá publika?

Víte, jaké cílové publikum chcete oslovit v rámci vaší kampaně?

Některé cílové skupiny mohou být dražší než jiné. Vše závisí na konkrétní situaci ve vašem segmentu a na geografickém i demografickém cílení.

Klíčová slova
Základní stavební kameny kampaně

Správná volba klíčových slov je pro úspěch, ale i rozpočet vaší kampaně naprosto zásadní.

Některá klíčová slova mohou bý dost drahá, i třeba 100 Kč za prokliknutí. Průměrnou a maximální cenu za proklik najdete v růżnych marketingových nástrojích, ale třeba i v Průzkumníku klíčových slov, který poskytuje nástroj Google Ads.

Kvalita a relevance reklam
Nabídněte přesně to, co chtějí

Pokud jsou vaše reklamy přitažlivé a zároveň relevantní, budou mít větší úspěch.

Úspěch je možné měřit pomocí metriky CTR. Čím vyšší relevance reklam s konkrétními klíčovými slovy, tím více kliknutí a tedy i větší útrata. Pokud jsou vaše reklamy ale vysoce relevantní pro uživatele, bude to mít pozitivní dopad i na cenu prokliku. Jednoduše řečeno – pokud uživateli nabídnete přesně to, co vyhledává, můžete celkovou cenu za reklamy významně snížit, protože vám „nevykliká” další odkazy a v jednom kroku se dostane přímo na váš web nebo e-shop.

Vysoký konverzní poměr
Máte stálý odbyt?

Pokud jsou vaše reklamy už dostatečně efektivní a uživatelé vašich stránek se často přemění na zákazníky, můžete si dovolit vyšší ceny za PPC reklamy.

Vaše investice sice naroste, ale zvýší se i váš obrat.

Konkurence
Buďte vidět mezi soupeři na trhu

Před spuštěním PPC reklam je velmi vhodné udělat analýzu konkurence.

Pomocí specializovaných marketingových nástrojů lze zjistit, jaká klíčová slova používá ve svých PPC reklamách konkurence a podle toho ve vašich kampaních zareagovat.

Můžete si nastavit vyšší cenu za proklik, než mají vaši soupeři a zajistit si tak vyšší pozice ve vyhledávačích. Pokud se pro tuto strategii rozhodnete, vaše rozpočty se navýší, tedy je vhodné pracovat i s metrikami, které hodnotí návratnost investic do reklam.

 
 

 

Kolik investovat do PPC?

Ano, platby za PPC reklamy musíte brát především jako investici do vlastní značky, firmy nebo e-shopu. Jako u každé investice je třeba uvědomit si, že pokud budete více investovat, také více dostanete zpět. Kampaně s velmi nízkým rozpočtem jsou proto v PPC systémech velmi málo návratné, protože jejich nastavení a optimalizace spotřebují relativně velké množství času a samotná investice do zobrazování reklam je minimální.

Mějte na paměti, že investice do PPC není samospasitelná. Pokud nemáte v pořádku i ostatní součásti vašeho marketingového mixu (tj. produkt, cena, distribuční kanály, propagace), návratnost vašich internetových reklam pravděpodobně nebude vysoká.

Jak zjistit, kolik investuje
vaše konkurence do PPC?

Součástí Google Ads je i nástroj Auction Insights, který vám umožní vidět, jak konkurence v období posledních 90 dnů umístila své reklamy v aukci, a také poskytuje informace o průměrné pozici, průměrném podílu na vyvolání a průměrné ceně kliknutí (CPC).

Tyto informace vám mohou pomoci odhadnout, jakou částku konkurence pravděpodobně investuje do svých PPC kampaní.

Jak rozpočet rozdělit mezi jednotlivé kampaně?

Každý obor podnikání je trochu jiný a proto i bude pokaždé odlišné i rozdělení rozpočtu na propagaci vašich produktu nebo služeb. Můžete se ale řídit jedním ze „zlatých pravidel marketingu” a rozdělit své náklady na reklamy konzervativně pomocí pravidla 70/20/10. Co to znamená?

Investice PPC - INNOIT

70 % rozpočtu
do svých „stálic”

Produktu nebo služeb, které vám stabilně přinášejí zisk.

Investice PPC - INNOIT

20% experimenty
s očekávatelným výsledkem

Zde je prostor pro experimenty, například s jinými typy reklamních kampaní nebo různými publiky. U těchto typu experimentů očekáváte nějaký pozitivní výsledek

Investice PPC - INNOIT

10 % nejisté
a rizikové experimenty

Vyčleňte si malou část rozpočtu pro průzkum neprobádaných oblastí PPC inzerce. Na tomto poli můžete objevit nová publika nebo oblasti pro propagaci svých služeb, ale v případě, že experiment nebude úspěšný, přijdete jen o malou část celkového rozpočtu.

 

 

 

A jak tedy na reklamy?

Mám dát tisíce, nebo rovnou miliony?

Nelze jednoduše říci, že čím větší investice do reklam, tím větší bude návratnost. Tak PPC reklama bohužel nefunguje.

Pokud máte dobře nastavenou kampaň se solidním konverzním poměrem a zvýšíte investice dvojnásobně, prodeje se vám pravděpodobně dvojnásobně nezvednou. Je důležité zorientovat se na trhu, poohlédnout se po tom, jaké ceny za proklik nabízí vaše konkurence a na základě těchto informací se rozhodnout pro smysluplný reklamní rozpočet. Ne každý produkt nebo služba může mít vysokou návratnost.

Pokud máte luxusní produkt a opravdu vysoce optimalizovaný marketing, může se stát, že budete mít skvělou návratnost investic, např. 300 nebo i 500 %. Pro velkou část inzerentů v PPC systémech je ale dobrým výsledkem i 100% návratnost, tedy pokud se vám vrátí 2x tolik, co investujete.

Vytvoření správného rozpočtu pro PPC kampaně v Google je klíčové pro dosažení maximálního výkonu, kvalitní investice a v ideálním případě i zisku.

Rozpočet PPC kampaně - INNOIT

 

 

 

Sestavování rozpočtu

Při sestavování rozpočtu můžete postupovat podle našeho jednoduchého návodu.

1. Stanovte si cíle kampaně

Prvním krokem při tvorbě rozpočtu pro PPC kampaň je stanovení cílů. Musíte si určit, jakých výsledků chce dosáhnout. Chcete zvýšit prodeje, získat více leadů nebo zvýšit povědomí o značce? V PPC systémech jsou pro tyto účely již připravené strategie zobrazování jednotlivých kampaní, vy je jen musíte správně nastavit.

 

2. Vyberte správná klíčová slova

Na základě předchozí SEO analýzy vyberete vhodná klíčová slova, která budou použita v PPC kampani. Pomocí marketingových nastroju zjistěte, kolik stojí jedno kliknutí na dané klíčové slovo a kolik návštěvníků se při tomto kliknutí může dostat na web. Zároveň je třeba i zohlednit konkurenci – na jaká klíčová slova se zaměřuje a jakou váhu jim přikládá.

 

 

3. Naplánujte rozpočet

Po stanovení cílů a na základě hodnoty vybraných klíčových slov určete, kolik chcete utratit za PPC kampaň. Vhodnou pomůckou je stanovení maximální ceny, kterou je vaše společnost ochotná dát za jedno kliknutí na reklamu. Vynásobte ji požadovaným počtem prokliků a máte základ rozpočtu hotov. Zbývá rozhodnout, jak bude tento rozpočet rozdělen mezi jednotlivé kampaně na denním, týdenním nebo měsíčním základu.

 

4. Testování a optimalizace

Po spuštění kampaní je důležité sledovat výsledky a případně měnit strategii, aby bylo dosaženo optimálního výkonu. Inzerent by měl průběžně testovat a optimalizovat svou kampaň, aby maximalizoval výkon a minimalizoval náklady. Můžete také experimentovat s výší nabídky za proklik, cílením a typem jednotlivých kampaní. Nezapomeňte, že některé produkty nebo služby mohou být sezónní, což znamená, že v určitých obdobích je vyšší poptávka po produktech. V takových obdobích může být výhodné přechodně vice investovat právě do sezónních výrobků a služeb.

 

 

 

 

Shrnutí

Sestavování rozpočtů pro PPC kampaně je závislé na konkrétních cílech, produktech nebo službách. Výše dobře sestaveného rozpočtu může se podobných kampaní lišit v závislosti na různých faktorech, jako jsou regionální rozdíly mezi publiky nebo tlak konkurence. Nezapomeňte své kampaně pravidelně vyhodnocovat, analyzovat a nebojte se v rámci jednotlivých kampaní experimentovat s klíčovými slovy, výší nabídky za proklik a různými publiky.

 

Nevíte, kde začít? Chcete poradit s klíčovými slovy? Nejste si jisti, jaký rozpočet do PPC reklamy vložit?

Rádi vám s nastavením PPC reklam pomůžeme.

Obraťte se na nás.

Kontaktujte nás >

Zdroje:
www.seoconsult.cz
www.collabim.cz
www.marketingppc.cz
www.ads.google.cz
www.vitousladislav.cz