Tereza Horáková

Jak budovat komunitu na sociálních sítích

Kdo není na sociálních sítích, jako by nebyl.

Díky profilům na Instagramu a Facebooku (ale i na dalších sociálních sítích) lze vybudovat velmi silný vztah mezi komunitou a značkou. Založením profilu to ale vše teprve začíná. Ruku v ruce s kvalitním a pravidelně sdíleným obsahem jde budování vlastní komunity.

Sociální sítě jsou o komunikaci. Komunikujte se svými fanoušky.

Sledujte relevantní skupiny na Facebooku

Facebookové skupiny sdružují uživatele se stejnými nebo podobnými zájmy. Proto jsou ideálním místem, kde můžete začít budovat svou komunitu.

  • Sledujte dění ve skupině a reagujte na něj.
  • Zapojte se do konverzací, přidejte svůj názor.
  • Představte se jako expert na danou tematiku.
  • Sdílejte svůj obsah - Pozor! Vždy v rozumném množství, nespamovat.
  • Požádejte přátele, aby i oni sdíleli váš obsah, a pomohli tak rozšířit povědomí o vaší značce.

Budování komunity na sociálních sítích - INNOIT Blog

 
Budování komunity na sociálních sítích - hashtagy -INNOIT Blog

Hashtag

“Mřížka”, která vládne Instagramu má své místo i na Facebooku.
Přidáním jednoho jediného hashtagu ke příspěvku zvýšíte jeho dosah v průměru o 12,6 %, oproti příspěvku bez hashtagu.
Jak na to?

Začněte průzkumem

Vyhledejte si pomocí hashtagů obsah podobný tomu vašemu. Lajkujte, komentujte, přidávejte komentáře. Naoplátku se zviditelníte a získáte více likes i na svém profilu.  

Pečete makronky?
Hledejte hashtagy související s:

  • Pečením - #makronka #macrons #macaronslover
  • Domácí výrobou - #handmade #withlove #instabake
  • Příchutěmi - #chocolateganache #hazelnuts #oriskovepraline

Nevíte jaká klíčová slova vyhledávat? Nevadí. Jednoduše začněte vyhledáváním těch nejzákladnějších a inspirujte se použitými hashtagy pod jednotlivými příspěvky.

Nechte se najít

  • Stejně tak díky správně zvoleným hashtagům může i váš profil najít někdo další. Prvním krokem ke správnému hashtagu je vždy průzkum. Vyhledáváním jednotlivých klíčových slov lze snadno zjistit, zda se používá či nikoliv.
  • Zdlouhavou detektivní práci za vás udělá aplikace. V českém jazyce je k dispozici například aplikace Leetags, kam napíšete výraz a ona vám zobrazí příbuzné hashtagy, a to včetně procentuálně vyjádřené hledatelnosti.
  • Pozor, u velmi obecných hashtagů, které mají miliony použití, se snadno může stát, že příspěvek zapadne.
  • Nezapomeňte přidat speciální (vlastní) hashtag, kterým definujete svou značku. Pomůže vám sdružovat fanoušky a následně sledovat jejich konverzace.

Rozhodně se tedy vyplatí použít několik hashtagů.
Celkem lze použít 30 hashtagů ke každému příspěvku, ale jako se vším, nic by se nemělo přehánět. Použijte jen ty opravdu relevantní. Obecně platí pravidlo 10 hashtagů, ale vzhledem k proměnlivosti algoritmů Instagramu však nelze určit jejich ideální počet.

 

 

 

Vyzvěte k aktivitě

Přidávejte do stories hlasování, otázky, kvízy. Zapojte své publikum do dění.
Chtějte odpovědi. A to nejen ve stories, ale také v příspěvcích.
  • Nechte své publikum hlasovat o novém produktu.
  • Prozkoumejte zájmy svých sledujících.
  • Vytvořte anketu, která vám poskytne odpovědi.

Zapojením publika do dění snadno získáte bezplatný průzkum trhu, dozvíte se, co sledující opravdu zajímá a co by rádi na vašem profilu viděli.
Získáte bližší vztah s potenciálními zákazníky, budujete lovebrand.

Lovebrand - značka, kterou mají zákazníci opravdu rádi a ztotožňují se s ní. A to jde především - vzbudit pozitivní emoce.

Budování komunity na sociálních sítích - INNOIT Blog

 

 

 

Ukažte svou lidskou tvář... Doslova!

Vystupte z anonymity a věnujte část obsahu představení konkrétním lidem,
kteří za projektem stojí. Popište svůj příběh, se kterým se sledující mohou ztotožnit.

Komunikace, komunikace a zase jen komunikace…

Díky komunikaci lze navázat hlubší kontakt a navázat dobré vztahy.

  • Uživatelé na sítích obvykle očekávají okamžitou odpověď (cca do 2 hodin). Skvělým pomocníkem jsou tedy notifikace v mobilním telefonu, které upozorňují na nový komentář.

  • Není ale dobré odpovídat za každou cenu ve spěchu a později řešit problémy vzniklé touto zbrklou reakcí. Na odpovědi záleží.

  • Využijte možnost automatických odpovědí na Facebooku a získejte čas. Tazatel sice nedostane ihned odpověď na svou otázku, ale ví, že jste zprávu obdrželi a že brzy dostane odpověď.

  • Místo neosobní hlášky “Ozveme se brzy..” dejte prostor kreativitě se špetkou humoru a vytvořte zážitek i z jednoduché konverzace.

Krizová komunikace

Krizová komunikace je důležitý pilíř celé komunikace. Řešením není mlčet, ale reagovat. Ideálně přímo k věci a s nadhledem.

  • Nikdo není neomylný. Proto není třeba bát se přiznat svou chybu. Problémy jsou od toho aby se řešily.

  • Mohlo by se zdát jako snadné řešení urážlivé komentáře smazat.
    Opak je ale pravdou, komentáře nemažeme.

  • Za všech okolností je důležité zachovat slušný tón konverzace. I na velmi neslušné komentáře lze vždy slušně a zdvořile odpovědět a celou konverzaci zakončit s humorem a grácií.

  • Nezapomeňte, že odpovědí na jeden komentář neodpovídáte jen jednomu člověku, ale zároveň i všem ostatním, kteří odpověď také uvidí. V neposlední řadě negativní reklama je také reklama a každý jednotlivý komentář (i když negativní) vede k vyšším dosahům.

Klíč k úspěchu tkví v pravidelnosti

Vytvořte si z kontroly svého profilu rutinu. Není nic horšího, než komentáře u příspěvku, na které nikdo neodpovídá.
Snadno tak přijdete o zákazníka, který se raději s dotazem obrátil na konkurenci. Necháváte žít vlastním životem negativní komentáře, které se mohou zvrhnout ve spekulace a velmi nevybíravou diskuzi, atd.
Vytvoření komunity vyžaduje především čas a špetku diplomacie.

 

Shrnutí

Neutrácejte nadmíru financí za placenou propagaci a věnujte svůj čas a energii do budování komunity stejně naladěných sledujících, kteří se s vaší značkou ztotožňují. Jednoduše řečeno jako značka musíte komunikovat tam, kde se pohybuje vaše cílová skupina.

Komunikace s fanoušky je základ:

  • Ukažte svou lidskou tvář
  • Zapojte své publikum
  • Odpovídejte na komentáře
  • Starejte se o potřeby svých zákazníků
  • Řešte problémy
  • Zachovejte slušný tón konverzace

Zákazníci, kterým se budete věnovat, se také budou rádi vracet a doporučovat vás dále svým přátelům a známým. Nezapomeňte, že nejlepší reklama je OSOBNÍ DOPORUČENÍ. Lidé totiž věří hlavně lidem, nikoliv firmám.

 

Budujete svou komunitu pravidelně?

Potřebujete pomoc od někoho, kdo ví jak na to?

Kontaktujte nás, rádi se vám budeme věnovat.

Kontaktujte nás >

 

 

Zdroje:

www.worldofonline.cz
www.mediaguru.cz
www.podnikatel.cz