Kristýna Šťastná

Důležité pojmy: Automatizace v SE

Automatizaci ve Smartemailingu mohl svět poprvé spatřit již v létě roku 2021. Ovšem pouze v testovací beta verzi. Na konci roku si k Vánocům nadělil Smartemailing ostré spuštění nové služby.

Automatizace vám ušetří čas i vaše nervy.

Doslova... Předchůdce automatizace, Smartkampaně, byly tak trochu za trest pro uživatele. To se nyní ale mění a plánování kampaní tak bude pro firmy a agentury, mnohem jednodušší.

Jedná se o poměrně jednoduchý a intuitivní proces, který ale skýtá mnohá úskalí a nových pojmů.

S porozuměním automatizace vám pomůžeme.

Pohodlně se usaďte, automatizace přichází!

INNOIT - Automatizace ve Smartemailingu

 

Než přijde na řadu automatizace, připomeneme vám co je Smartemailing a proč přišel s automatizací.

Co je SmartEmailing?

Smartemailing je e-mailový marketingový nástroj, díky kterému je možné hromadně rozesílat e-maily (newslettery) na databázi kontaktů.

V České republice není jediným nástrojem pro rozesílky newsletterů.
Je možné využít služeb českých Mail Komplet, EcoMail nebo zahraničních MailChimp a podobně.

Svým rozsahem služeb a díky české podpoře se však SmartEmailing řadí mezi nejoblíbenější.

 

Proč automatizace a co jsou autorespondery?

Autoresponder je automatický e-mail, odesílaný na základě nějaké akce. Typickým příkladem autoresponderu je například e-mail, který vám přijde po přihlášení k odběru novinek. Na webu vyplníte e-mailovou adresu a na tu vám během chvíle přijde e-mail s potvrzením vašich údajů. Tento e-mail se nazývá autoresponderem.

Autorespondery se ale dají využít i k marketingovým účelům.

Prohlížíte si zboží na e-shopu, přidali jste si dokonce zboží do košíku, ale nakonec jste si nákup rozmysleli a e-shop opustili? Pokud má e-shop nastavenou automatizaci a již jste přes e-shop nakoupili, je dost možné, že ve chvíli rozmyšlení nákupu a opuštění e-shopu se spustí automatizace. Automatizace, která odešle autoresponder na váš e-mail. Ten vám připomene, že jste zanechali zboží v košíku a vy dost pravděpodobně provedete konverzi - nakoupíte.

Automatizace je nástroj, díky kterému je možné spravovat autorespondery pomocí pár kliknutí.

Tento nástroj ušetří opravdu značné množství času. Představte si, že byste měli e-shop s cyklistickým zbožím. Návštěvník vašeho e-shopu nakoupí na vašem e-shopu.

V tuto chvíli vy musíte všeho nechat a začít psát e-mail potvrzující objednávku. Zákazník obdrží vaší objednávku, ale bylo by dobré zjistit, zda a jak byl spokojený. Sedněte k e-mailu a začněte psát... Za 14 dní byste mu chtěli nabídnout další zboží, které souvisí s tím, co si koupil... A tak bychom mohli pokračovat dále. Troufáme si říct, že pokud by nebyla automatizace, výrazně by poklesly tržby e-shopům a proces objednávky by zdaleka neprobíhal tak jednoduše, jak ho známe.

A to je hlavní účel automatizace a autoresponderů.

 

Slovník důležitých pojmů

Trigger

Znáte zákon akce a reakce? V tom případě Trigger je jasná reakce.

Příklad: Trigger přesune automaticky kontakty mezi seznamy na základě nějaké události.

Scénář

Scénář je libovolná podmínka pro provedení akce.

Příklad: Potřebuji odeslat e-mail všem, kteří dokončili na e-shopu alespoň 3 objednávky. Scénář = počet objednávek je větší nebo roven 3.

Čekání

Libovolně nastavitelná časová proměnná.

Příklad: E-mail se má odeslat za 3 dny po nějaké akci. Čekání = 3 dny.

Seznam akcí - Webhook

Automaticky generovaný report hodnocení vaší automatizace.

Příklad: Uživatel vás ohodnotil přes newsletter jednou hvězdičkou? Smartemailing vám zašle vyhodnocení s celou cestou zákazníka a připomenutím, abyste se mu ozvali.

 

Automatizuju, automatizuješ, automatizujeme!

Pro automatizaci je možné ve Smartemailingu vytvořit vlastní scénář, ale lze využít i předpřipravených scénářů. Ty vám ze začátku jistě ušetří čas a zároveň je na nich snadné učení se propojení a zjištění možností celé automatizace.

V automatizaci tedy je možné jednotlivé kroky propojovat.

K propojování slouží Triggery, Operátory a Akce.

Triggery jsou reakce na dané akce, pomocí nich je možné nastavovat co se s daným scénářem stane. Zda se reakce provede hned, v nějaký plánovaný čas nebo při konkrétní události.
Typickým trigerem je přidání kontaktu do určitého seznamu, např. ve chvíli, kdy návštěvník webu vloží zboží do košíku.

Operátory jsou akce, které se mají provést. Po Triggeru se může s kontakty zacházet různě dle toho, jaký je cíl.
Můžete vložit podmínku, čekání, provést na vzorku kontaktů A/B testování a nebo kontakty nechat v odkladišti.

Triggery a operátory jsou pouze nastavení ve SmartEmailingu a je možné je mezi sebou libovolně kombinovat. Díky triggerům a operátorům lze tvořit např. analýzy kontaktů.
Na konci řetězce triggerů a operátorů se objeví počet kontaktů a jednotlivé kontakty, které propadly celým scénářem.

INNOIT - Automatizace ve Smartemailingu

Obrázek: Výstřižek nástěnky automatizace

Automatizace tedy zdaleka neslouží pouze pro účely dalších rozesílek.

Narozdíl od SmarKampaní je možné v automatizaci třídit kontakty a zjišťovat tak lépe, při kterém kroku se ztrácí zájem kontaktů. Akce již nepracují v rámci SmartEmailingu, ale již odesílají na kontakty notifikace a nebo provedou změny v kontaktu samotném.

Trigger, operátor, akce!

Nastavili jste si správně triggery, operátory, kontrolně jste provedli analýzu a teď je čas s kontakty konečně něco udělat? A co to bude?
V automatizaci můžete použít hned několik možností.
Ty nejpoužívanější jsou tyto:

  • odeslat e-mail - odešle připravený newsletter na kontakty
  • odeslat sms - odešle upřipravenou sms na kontakty
  • změnit seznam kontaktů - kontakty je možné odhlásit z odběru, atp.
  • webhook - odešle vám report
  • nastavit pole - provede akce jako smazat hodnotu pole narozeniny

Nejčastěji užívanou akcí je odesílání e-mailu. Možností jak nastavit newsletter, aby byl úspěšný nebo jak ho přizpůsobit, je nespočet. Pokud ale si dáte práci s nastavováním scénáře vaší automatizace, dejte si práci i s newsletterem, který finálně na kontakty pošlete. Newsletter je sice jeden z nejpodceňovanějších nástrojů, ale za to vám dokáže přinést více než jen databázi kontaktů. Díky newsletterům cílíte na úzký, ale o to kvalitnější vzorek cílové skupiny vašeho podnikání.

Nepodceňujte newslettery a nebojte se automatizace.
Jak obohatit vaše newslettery se dozvíte v našem článku.

Jakmile do ní totiž jednou proniknete, propadnete jí a staré zvyky vám budou připadat mnohem složitější.

 

Shrnutí

Smartemailing je e-mailový marketingový nástroj, díky kterému je možné hromadně rozesílat e-maily (newslettery) na databázi kontaktů. Autoresponder je automatický e-mail, odesílaný na základě nějaké akce. Automatizace je nástroj, díky kterému je možné spravovat autorespondery pomocí pár kliknutí. Ale dost teorie. Automatizace hlavně šetří čas a nervy. Je velice intuitivní a věříme, že většina uživatelů ji zvládne snadno i bez návodu. Ale pokud byste přeci jen tápali, neváhejte si spustit průvodce automatizací nebo začít s přednastavenými scénáři automatizace. Žádný učený z nebe nespadl, ale s automatizací se naučíte raz, dva! A když už budete ve vytváření newsletterů, nezapomeňte na Dark mode! Jak psát newslettery pro dark mode? Přečtěte si náš článek.

 

 

Chcete pomoci s automatizací newsletterů?

Není problém! My se o to postaráme!

Obraťte se na nás a společně se můžeme domluvit.

Kontaktujte nás >

Rádi se vám budeme věnovat.

 

Zdroje:

www.smartemailing.cz