Nikola Procházková

Dark patterns: nenápadná manipulace na každém kliku

Klikli jste někdy na tlačítko „Nechci slevu“ a přesto vám něco přibylo do košíku? Nebo jste si omylem předplatili službu, kterou jste vlastně ani nechtěli?

Uživatelé často nemají čas číst vše pozorně. A právě na to tmavé vzory spoléhají. Využívají naše automatické reakce, mentální postižení, nebo třeba touhu ušetřit pár korun.

Tmavé vzory jsou triky, které zneužívají naši nepozornost

Moderní rozhraní nejsou jen o hezkém designu. Často v nich najdeme skryté prvky, které mají jediný cíl – ovlivnit naše chování bez našeho vědomí. Tyto tzv. tmavé vzory se stávají běžnou součástí digitálního prostoru.

 
 

tmavé vzory

výsledek? Přihlášení k newsletteru , který jste nechtěli. Předplatné, které jste zapomněli zrušit. Nebo osobní údaje, která jste dali „omylem“.

Jana chtěla jen vyzkoušet hudební streamovací službu na týden zdarma. O dva měsíce později zjistila, že jí měsíčně mizí 9,99 € z účtu. Zrušit předplatné? Musela ho složitě hledat – až na třetí úrovni v nastavení.

 

 

 

Proč se o tom mluví

Téma dark patterns se akademicky řeší od roku 2010, kdy designér Harry Brignull tyto triky pojmenoval a kategorizoval. Dnes se o ně nezajímají nejen UX komunity, ale i regulátoři – například v EU se některé tmavé vzory považují za porušení GDPR

 

Nejčastější tmavé vzory (a kde jsme sami zažili)

  • Confirmshaming
    Formulace, které vás mají donutit cítit se provinile. Nejčastěji se objevují při odhlašování z newsletterů.
    "Ne, děkuji, raději zůstanu hloupý/hloupá."  
    "Odmítám slevu a chci platit plnou cenu."
    "Nechci zůstat v obraze."

     
  • Nucené pokračování (Forced Continuity)
    Bezplatná zkušební doba, která automaticky přejde v placenou, aniž byste o tom byli jasně informováni. A zrušit? V lepším případě složitém, v horším nemožném. Příklad: Zkušební verze Amazon Prime, Spotify Premium, některé služby VPN.
     
  • Přikradení do košíku
    Koupíte si jednu věc, ale v košíku se objeví i další – například cestovní pojištění u Ryanairu.
  • Zaměnění tlačítek (Bait and Switch)
    Tlačítko "zavřít okno" vás přesměruje jinam. Nebo stáhněte software a místo něj spustíte instalaci nějaké zbytečnosti. Oblíbený trik na stránkách s freewarem.
     
  • Skryté náklady (Hidden costs)
    Cena vypadá výhodně, ale v posledním kroku bude účtován za "zpracování objednávek" nebo doprava dražší než samotný produkt. Typické u služeb jako Ticketmaster.
     
  • Roach Motel
    Snadné přihlášení, ale odhlášení? Komplikované. Například na Facebooku deaktivace účtu vyžaduje několik kroků a potvrzení.
     
  • Obstrukce
    Záměrné znesnadnění určité akce. Např. zrušení účtu na Amazonu dříve vyžadovalo kontaktování podpory.

     
tmavé vzory

 

 

 

Proč to funguje?

Lidé nemají čas a energii vše zvažovat. Design, který spoléhá na rychlé rozhodnutí, je účinnější než agresivní reklama. Využívá efekt návyku, mentálního zatížení nebo tzv. výběr architektury.

 

Co s tím?

  • Zpomalte a čtěte pozorně. Pokud jde o peníze nebo osobní údaje, neklikejte bez rozumu.
  • Používejte nástroje. uBlock OriginPrivacy Badger nebo Nezajímají mě cookies vám usnadní život.
  • Mluvte o tom. Nahlášení negativní sítě, recenze nebo příspěvek na sociální síti mohou mít reálný dopad.
     


Chcete poznat triky, které na vás weby zkouší?

Přihlaste se k odběru našich novinek a nic už vám neunikne.

Přihlásit se k novinkám


 

 

 

Jak to dělat dobře?

Etický design není idealismus – je to cesta k loajálním zákazníkům. Místo manipulace nabídněte srozumitelná rozhodnutí, férovou komunikaci a respekt k uživatelům. Nejste pak jen další služba – ale značka, která se dá věřit.

V roce 2022 udělila Evropská komise pokutu 390 milionů eur společnosti Meta (Facebook) kvůli neférovým praktikám při zpracování osobních údajů. A to byl jen začátek.

 

Zdá se vám těžké vyhnout se tmavým vzorům?

My už víme, jak na to.

Pomůžeme Vám dělat digitální věci správně.

Kontaktujte nás