Judita Kabzanová

Nová úprava souhlasů a cookies 2024

Máte web nebo e-shop a používáte pro jeho správu analytické nástroje velkých společností? Samozřejmě, vždyť bez digitálních marketingových nástrojů se dnes žádný úspěšný web neobejde.

V tom případě se vás týká nová úprava udělování souhlasů se zpracováním dat, která lze na vašem webu sbírat.

Co že jsou to ty cookies?

Cookies jsou textové soubory, které prohlížeč automaticky ukládá během procházení různých webových stránek. Více o cookies, jejich rozdělení a použití si přečtěte v našem článku, který jsme pro vás sepsali po poslední novele. Dozvíte se také něco málo o konkrétních metodách sběru cookies. A právě sběr a následné využití uživatelských dat je základním tématem nové úpravy legislativy EU.

Co konkrétně nová úprava cookies pro vlastníky webů znamená?

INNOIT - cookies 2023
 

Strážce přístupu - Gatekeeper

Zní vám to jako nějaká postava z fantasy knihy? Můžete si ho tak klidně představit, ale realita je jako obvykle daleko nudnější. Strážci přístupu nebo také gatekeepers jsou velké firmy, které poskytují služby v oblastech online služeb a marketingu a splňují další ekonomická kritéria, stanovená nařízením EU.

Jsou to zejména velké digitální společnosti jako Google, Meta, Microsoft a několik dalších. Jejich kompletní seznam najdete na webu věnovaném neustále se měnící legislativě v oblasti digitálních služeb. 
Tito ekonomičtí giganti často poskytují kompletní balíčky digitálních služeb a tak jsou na trhu s uživatelskými daty ve značné výhodě.

Pro ochranu běžných uživatelů webu była tedy následně vytvořena nová pravidla, která nyní umožňují uživatelům udělit nejen souhlas s ukládáním cookies jak tomu było dosud, ale také souhlas s ukládáním osobních dat (jmeno, e-mail, telefon) a souhlas se zpracováním údajů o uživatelích napříč všemi službami, které strážci přístupů poskytují.


Co to znamená?

V praxi to znamená například to, že nyní musíte společnosti Google udělit souhlas s tím, aby používala a propojovala vaše data ze všech svých služeb (tedy např. Analytics, Ads, Youtube atd.) pro personalizaci obsahu, který vám nabízí. Pokud souhlas neudělíte, strážce přístupu nesmí tato data takto propojovat a bude vám tedy nabízet méně personalizovaný a cílený obsah.

Pro provozovatele webů, které využívají nástroj Google Analytics (nebo jiné technologie strážců přístupu) to znamená bohužel také méně dat pro analýzy návštěvnosti a chování uživatelů na webu, protože lze předpokládát, že ne všichni uživatelé souhlas udělí. Ostatně s tímto jevem už jsme se setkali po novele v roce 2022. Datové toky do Google Analytics sice proudit budou, ale některé funkce, které se týkaly uživatelského chování už nebude možné bez souhlasu uživatelů využít.


Tato nařízení se tedy týkají jen webů, které používají služby strážců přístupu, ale vzhledem k jejich globálnímu rozšíření se tato změna defakto týká úplně všech webových stránek. 

 

 

Co musím na svém webu změnit?

S účinností od března 2024 je třeba do nastavení cookies na vašem webu přidat následující nové typy cookies a také nové souhlasy.
Nezapomeňte, že kromě samotného cookie dialogu musíte tyto změny udělat také v informačních textových souborech

  • ad_user_data

 Ukládá souhlas uživatele s použitím jeho dat pro použití v reklamních systémech (personalizovaný obsah reklam).

  • ad_personalization 

Ukládá souhlas uživatele s použitím jeho dat pro personalizaci obsahu obecně, tedy i neplaceného.

  • Souhlas se zpracováním osobních dat

Pokud v rámci svého webu sbíráte také telefonní čísla, jména a e-mailové adresy (například pro účely zasílání newsletteru), je třeba nově pamatovat také na udělení souhlasu se zpracováním těchto osobních dat. Nezapomeňte také vhodně upravit úvodní cookie banner tak, aby obsahoval kromě udělení souhlasu se zpracováním cookies také souhlas se zpracováním osobních dat a propojování dat. 

Kašlu na to, nic dělat nebudu!

Tak to vám určitě nedoporučujeme.

  1. I malé weby a e-shopy jsou pod stálým a pečlivým dohledem ÚOOÚ. O správní řízení a udělené pokuty přece ale nikdo nestojí. 
     
  2. Pokud pracujete s Google Analytics a nové souhlasy na web nenasadíte, Google vám navíc od 6. 3. 2024 nepropojí datasety s webem a vy tak nebudete moci tento nástroj používat vůbec. A bez analytického nástroje se při provozování webu nebo e-shopu prostě neobejdete. 

 

Shrnutí

  • V rámci nové legislativy Evropské unie  je potřeba upravit souhlasy s ukládáním cookies a dalších údajů v cookie bannerech na vašich webech a e-shopech.
  • Nově bude omezeno nakládání s daty uživatelů napříč platformami strážců přístupů, tedy velkých hráčů na digitálním trhu.
  • Každý provozovatel webových stránek, který služby strážců přístupu používá,  je povinen aktualizovat své nastavení cookies.

 

 


Nevíte, kde se cookies nastavují?

Potřebujete poradit se správným udělením souhlasů?

Kontaktujte nás >

Napište nám, rádi se vám budeme věnovat.

 

 

 

Zdroje:
eur-lex.europa.eu/legal-content/CS/TXT/HTML/?uri=CELEX:32022R1925
uohs.gov.cz/cs/hospodarska-soutez/akt-o-digitalnich-trzich-dma.html
developers.google.com/tag-platform/security/concepts/consent-mode
digital-markets-act.ec.europa.eu