Krizová komunikace se objevuje prakticky v každém odvětví našeho života a setkáváme se s ní každý den. Co obnáší dobrá krizová komunikace v online světě a jaká jsou její pravidla?
Není to pouze o komunikaci.
Vhodně zvolená krizová komunikace je nástroj, díky kterému ochráníte svou značku a její pověst. Zdaleka nemusí jít o krizi velkou. Nejedná se vždy o komunikaci firmy před jejím rozpadem. Naopak! Na počátku může být třeba jen jeden komentář na sociálních sítích či špatná recenze.
Základní pravidla pro krizovou komunikaci jsou stejná v offline i online světě. Vaším úkolem je utnout problém hned v začátku a vyjít z této situace jako vítěz. Například na sociálních sítích může i jediná nepříjemná recenze nabobtnat do krize obřích rozměrů.
Připravte se s předstihem,
protože nikdy nevíte, kdy krize přijde.
Je mnohem snazší "vytáhnout připravený scénář z šuplíku", než pod tlakem vymýšlet vhodnou reakci. Vyhnete se tak snadno základním chybám, které ve vypjatých situacích vznikají. Zavedení těchto standardizovaných postupů snižuje riziko chaosu a umožňuje okamžitě spustit koordinovanou krizovou komunikaci.

6 pravidel správné krizové komunikace
Efektivní krizová komunikace není improvizace, ale strategicky připravený proces,
který minimalizuje škody (nejen) na reputaci a udržuje důvěru všech zúčastněných stran.
Sledujeme dění napříč online světem
Víme, kde se co šustne, jaká vyšla novinka i co nového vzniklo pod pery zákonodárců.
Chcete být v obraze?
Přihlaste se k odběru našich novinek a nic už vám neunikne.
Krizová komunikace je všude kolem nás
Podívejme se na konkrétní příklady "Jak na to"
Jak správně komunikovat
- Slušnost především
- Nenechte se vyprovokovat
- Zamezte konfliktu
- Přiznejte chybu
- Omluvte se
- Nabídněte řešení

Obr.1: Příklad správné krizové komunikace
Facebook společnosti Penam
Na negativní komentář odpovídá zdvořile, s lehkou nadsázkou a pod svůj komentář se podepisuje.
Jak rozhodně nekomunikovat
- Mlčení není řešení
- Agresivní tón komunikace
- Já nic, já muzikant
- Mazání nepohodlných komentářů – komentáře na sociálních sítích můžete skrýt. Autor příspěvku a jeho přátelé nepocítí žádnou změnu, ostatní však komentář neuvidí.

Obr.2: Příklad nesprávné krizové komunikace
Facebook společnosti Alza.cz
Pod příspěvkem je mnoho negativních komentářů (46) a ani na jeden nebylo odpovězeno. Diskuze bobtná a „žije vlastním životem“.
Kam s ním?
Připravili jste si krizové scénáře, ale přemýšlíte nad tím,
kam je umístit, aby byly dostupné pro všechny členy vašeho týmu?
Přidejte je do svého mediaplánu.
Připravili jsme pro vás mediaplán ke stažení zdarma.
Sledujte zmínky o vašem brandu, službě
nebo produktech pravidelně. Nejlépe každý den.
Jisté je jen jedno - krize přichází bez varování.
Pokud ji zachytíte včas, je jednodušší se s ní vypořádat.
Jak efektivně sledovat zmínky o vašem jméně?
Využijte moderní online nástroje a rozšiřte své monitorování i mimo vlastní web a profil na sociálních sítích.
- Zmínil se o vás někdo v komentářích na jiném profilu?
- Mluví se o vás, ale nikdo přímo neoznačil vaši značku?
Je samozřejmě nemožné obsáhnout celý online svět a neustále pročítat všechny diskuze.
Využijte proto některý z online nástrojů pro sledování zmínek o vaší značce.
Například aplikaci Google search console nebo Mentionlytics.
Pomocí těchto aplikací získáte ucelená data, která můžete dále analyzovat a využívat ve svůj prospěch.

Shrnutí
Cílem krizové komunikace je rychlé ukončení vzniklé krize a zachování dobré pověsti společnosti. Na konci každé dobře zvládnuté krizové komunikace je pozitivní sdělení. Tím dáváme světu na vědomí, že chybu jsme napravili a už se nebude opakovat. Můžete vysvětlit proč jste v právu pomocí silných argumentů. Nezapomeňte být zdvořilí v odpovědích k recenzím i komentářům napříč sociálními sítěmi.
- Připravte se
- Sledujte zmínky o vašem jméně
- Reagujte v rozumném čase
- Jednejte vždy zdvořile
- Nebojte se přiznat chybu
- Pokuste se využít situaci ve svůj prospěch
- Ukažte svou lidskou stránku
- Poučte se pro příště
Bojíte se, že nedokážete zachovat chladnou hlavu?
Nevíte si rady s přípravou krizových scénářů?
Jsme tu pro vás i v případě nenadálé krize.
Rádi vám pomůžeme.
Aktualizováno 9. 10. 2025
www.tyinternety.cz
www.cz.moyens.net