Tereza Horáková

Druhy e-mailů

S rostoucím počtem došlých e-mailů bylo vminulosti potřeba e-mailové schránky rozdělit na více oddílů, než jen na vyžádanou a nevyžádanou poštu. K postupnému členění e-mailovch schránek došlo zhruba od května 2013, kdy toto řešení představil Google.com ve svých e-mailových schránkách. V nejrozšířenějším českém poskytovateli e-mailových služeb Seznam.cz bylo toto členění představeno v únoru 2015.  Novým prvkem v e-mailových schánkách se stala složka hromadné(á). Jejím hlavním úkolem je oddělovat reklamní a marketingová sdělení od transakční a osobní pošty.

Každá e-mailová schránka má tři základní složky

Došlé zprávy se rozdělují dle toho, co obsahují a odkud pochází.
  • Inbox - doručené
  • Hromadná (Promoakce)
  • Spam

Důvodem pro toto dělení je snadná orientace i ochrana před nevyžádanou poštou.

Jednoduše si představte, že jdete zkontrolovat svou schránku, ve které očekáváte důležitý pracovní e-mail nebo zprávu o přijetí objednávky apod.

Denně vám však zároveň dorazí i několik newsletterů (k jejichž odběru jste se přihlásili) a mnoho dalších reklamních sdělení. Kdyby bylo vše v jedné složce, bylo by to při současném objemu došlých zpráv velmi nepřehledné. Díky složce hromadné máte ve své schránce “uklizeno”.

druhy e-mailů - INNOIT blog


 

Hromadná není spam

Že to víte? Je až neuvěřitelné kolik uživatelů hromadnou poštu za spam považuje. Do hromadné pošty patří vše kromě transakčních, pracovních a osobních e-mailů. Samozřejmě kromě pošty nevyžádané nebo podvodné, která patří do spamu.

Zopakujme si tedy pro pořádek, kam který e-mail patří.

 

1. Inbox - Doručené
2. Hromadné - Promoakce
3. Spam

Inbox - Doručené
Důležité e-maily, které neobsahují marketingová sdělení.

Patří mezi ně:

  • Zprávy od lidí, s nimiž komunikujete v rámci své práce nebo studia
  • Osobní zprávy
  • Zprávy o důležitých událostech nebo schůzkách
  • Zprávy o důležitých změnách nebo aktualizacích
  • Transakční e-maily
    • Potvrzení objednávky
    • Stav objednávky
    • Oznámení o doručení
    • Obnovení hesla
    • Oznámení o platbě

Hromadné (Promoakce)
E-maily, které nejsou považovány za urgentní.

K filtrování e-mailů dochází ve většině případů automaticky. Lze tak učinit i ručně a daný e-mail označit štítkem hromadné, aby se do této složky ukládal.

  • Hromadné rozesílky se slevami a nabídkami
  • Newslettery, ke kterým jste se přihlásili
Pozor: Hromadných e-mailů chodí do každé schránky velmi mnoho,
proto má většina e-mailových klientů nastavené automatické mazání těchto e-mailů např. po měsíci od jejich doručení.

Spam
Do této složky patří všechna nevyžádaná pošta.

E-mailoví klienti intenzivně zdokonalují antispamovou ochranu každý den, aby dokázali automaticky odfiltrovat co nejvíce spamu.
Patří sem e-maily které:

  • přicházejí z e-mailových adres, které jsou známe jako zdroje spamu
  • mají předmět nebo obsah, který naznačuje, že se jedná o spam
  • pocházejí od odesílatelů, jež jste v minulosti označili za spam

Vyžádanou poštu, která je ve složce spam omylem, lze snadno snadno označit za vyžádanou a přesunout ji do složky hromadné nebo doručené.

Mnoho spamu ve složce spam vůbec nenajdete. Antispamové filtry totiž odfiltrují mnoho zpráv, jejichž doručení zablokují.

 

 

Newsletter, který již nechcete odebírat, neoznačujte za spam!

Otevřete ho a v těle e-mailu klikněte na “odhlásit z odběru”. Toto tlačítko se obvykle nachází v patičce, ale může být i v jeho záhlaví, či kdekoliv jinde, jedná-li se např. o reaktivační kampaň.

Označením e-mailu za spam si možná ušetříte pár kliknutí, ale významně uškodíte odesílateli kampaně. Každé takové označení za spam zhoršuje jeho reputaci a snižuje doručitelnost jeho e-mailů. Možná někdy také budete v roli odesílatele a každé takové odhlášení místo označení za spam jistě oceníte.


 

Shrnutí

Rozdělení e-mailů ve schránce je důležitý způsob, jak udržet e-mailovou schránku organizovanou a přehlednou. Správné rozdělení e-mailů do složek doručené a hromadné (promoakce) napomáhá ke snadné orientaci, rychlejšímu hledání a odfiltrování nevyžádané pošty. Základní dělení si můžete kdykoliv doplnit dělením vlastním dle svých preferencí a možností, které nabízí konkrétní e-mailový klient.

 

V online světě jsme jako ryba ve vodě.

Rádi vám pomůžeme s e-mailingem i třeba s novým webem.

Kontaktujte nás >

Tvoříme weby, které prodávají.

 

 

Zdroje:

seznam.cz
support.google.com
www.apek.cz
www.ctu.cz
clipsan.com