Kristýna Šťastná

10+1 tipů pro vymakaný grafický design

Říká se, že kreativitě se meze nekladou. Souhlasíme, ale ne v plném rozsahu. I u kreativních návrhů je potřeba dodržet pravidla, aby vizuál opravdu zaujal. Čtenář se tak může jednoduše zorientovat a intuitivně se dozvědět všechny potřebné informace.

I tato zdánlivě nepodstatná věc je pro vizuální identitu brandu velice důležitá. S nápaditou grafikou se můžete perfektně odlišit od vaší konkurence.

Využijte design pro budování brandu.

Chytrý design vám také zajistí větší zapamatovatelnost vaší značky u klientů nebo zákazníků.

Sepsali jsme pro vás 11 tipů pro vymakaný grafický design, které vám mohou pomoci k ještě lepší tváři vašeho brandu.

Brand a design - INNOIT
 

 

Co je vůbec ten grafický design?

Grafický design je odnož užitého umění. Díky grafickému designu můžete vizuálně komunikovat vaše myšlenky, produkty, vaši značku a emoce, které přináší. Κοmunikace probíhá pomocí typografie, ilustrace a nebo fotografie. Nezapomeňte, že k distribuci grafického deginu slouží nejen online svět, ale i ten offline - billboardy, tištěná média, televize, atd.

Pro firmy je dobrý grafický design jedním z klíčových faktorů pro úspěch mezi konkurencí.

Představte si, že si jdete do obchodu koupit láhev vína. Pokud nejste zrovna sommelier nebo nemáte svá oblíbená vína, to jediné, na základě čeho budete víno vybírat, je jeho etiketa. Některá vína se vám budou zdát luxusnější než ta ostatní a pokud odhlédnete od ceny, nejspíše pro sebe vyberete tu správnou láhev právě podle etikety. Gratulujeme! Koupí vybraného vína jste se stali "obětí" grafického designu.

 

 

 

10 + 1 tipy pro vymakaný grafický design

 

Grafický design - mockup - INNOIT

1. Účel designu

Před vytvářením grafického designu přemýšlejte v první řadě nad účelem, pro který grafiku vytváříte. Jinak budete prezentovat například vaše logo do záhlaví dopisu a jinak zase příspěvek na sociální sítě.

Upřednostňujte účel před subjektivním pohledem.

Do záhlaví dopisu například nebudete dávat 3D verzi vašeho loga, i když se vám líbí nejvíce ze všech. V tomto případě zvolte jednoduchou verzi loga, které bude i v menších rozměrech dobře čitelné.

 

2. Celkový obraz grafiky

Při vytváření grafického designu se neomezujte pouze na samotný design, ale vzpomeňte si i na prostředí, ve kterém bude vaše grafika použita. Například u časopisů je nutné, aby každá stránka vypadala dobře a harmonicky, ale zároveň spolu musí ladit celá dvoustrana a také celým časopisem se musí nést jednotná grafická struktura. sama o sobě dobře. 

Máte mockup? A mohli bychom ho vidět?

Pokud vytvoříte grafický návrh, zkuste si ho poté umístit do nějakého mockupu, který bude reprezentovat prostředí, ve kterém se bude design nacházet. Vytvořili jste grafiku k tisku na plátěnou tašku, polep auta nebo například reklamní stojan před restauraci? Připravte si mockup reprezentující prostředí a snadno tak odhalíte mnohá úskalí vašeho designu jako například zdálky nečitelný text, nevýrazné hlavní sdělení, příliš tenké linie nebo špatný výběr barev. 

 

3. Proporce
4. Přehlednost
5. Jednotnost
6. Kontrast
7. Proximita
8. Zarovnání
9. Opakování
10. Prázdné místo

3. Proporce
grafického designu

Potřebujete navrhnout plakát, ve kterém budete potřebovat odkomunikovat mnoho informací?

Stanovte si priority a důležitost daných informací.

Po stanovení priorit vašich sdělení vám bude naprosto zřejmé, které texty budou větším fontem, které budou upozaděné a nebo které bude potřeba co nejvíce zvýraznit. V tomto však platí výjimka z pravidla, určitě dbejte na to, aby byl váš design vzdušný. Nesnažte se za každou cenu o co největší font, který je v prostoru stísněný. Vše by mělo "dýchat", ale zároveň by se neměla důležitá informace v prostoru "ztratit".

Také vedoucí linky, nebo jiné grafické prvky, které použijete v kombinaci s textem, volte tak, aby opravdu text zvýraznily, ale nepřehlušily.

4. Přehlednost
pro lepší čtení

Kvalitní grafický design by měl čtenáře provést logicky a jednoduše všemi informacemi. Uživatel by při "čtení" grafického designu neměl dlouze přemýšlet nad sledem informací a přemýšlet které číst jako první a které jako poslední. 

"Kouknu a vidím" u grafického designu musí fungovat bezchybně.

Kolikrát se však i grafickému designerovi nepodaří vytvořit snadno čitelný vizuál. V takovýchto případech určitě doporučujeme předat vizuál na grafickou korekturu člověku z cílové skupiny, pro kterou je vizuál tvořen. Zkuste vizuál ukázat babičce s brýlemi, teenagerovi, manažerovi, partnerovi, zkrátka někomu nezaujatému. Řekněte mu, aby zkusil přečíst informace nahlas. Snadno tak zjistíte, zda se vaše myšlenka potkává s tím, jak je  váš plakát lidmi vnímán.

5. Jednotnost
skrze celou komunikaci

Buďte důslední napříč celou komunikací vaší značky. Jen tak můžete dosáhnout opravdu originálního a jedinečného stylu, kterým se odlišíte od konkurence.

Co sledovat a sjednotit napříč všemi způsoby online i offline komunikace?

  • text - font, řádkování, velikosti písma, zarovnání (obzvláště, pokud je vaší grafickou identitou jakkoliv zajímavě formátovaný text)
     
  • grafické prvky - opakování grafických prvků je klíčové pro snadné odlišení od konkurence. Zkuste přidat do pozadí fotografie nebo vašeho vizuálu slabý vodoznak, kterým vizuál ozvláštníte a zároveň se budete stále dostávat do podvědomí vašim potenciálním zákazníkům. Budete tak budovat silný a důvěryhodný brand.

6. Správný kontrast
je naprosto klíčový

Pro usnadnění čtení vašeho grafického designu je potřeba dodržovat některá pravidla pro správné barevné kontrasty. Pokud tvoříte webový design, velkým pomocníkem vám bude náš článek na téma správné kontrasty webové grafiky, ale pomůže vám i při tvorbě tiskové grafiky. Pokud si nejste jistí, zda volíte správné kontrasty a váš design bude dobře čitelný, zkuste na základě článku zjistit, zda mají vámi použité barvy vysoký, zvýšený nebo minimální kontrast.

Dbejte však na svůj úsudek.

Například u monochromatického designu budou nejspíše použity minimální kontrasty, které v tištěné podobě budou hůře čitelné, ale v online světě budou naopak působit velice dobře. Proto se řiďte vždy právě bodem číslo 1, tedy účelem grafiky.

7. Proximita
prvků designu

Proximitu si můžete vyložit jako "blízkost". Jde o způsob skládání elementů dohromady podle požadavků na různé aspekty vizuálního sdělení.

U tiskovin je proximita důležitým faktorem pro dosažení co nejlepší čtivosti vašeho grafického návrhu. Obzvláště důležitá je proximita v rámci grafického designu, který má mnoho čistého prostoru - viz bod 10. Nejde tedy pouze o to vizuál "nepřeplácat", ale jde také o co nejlogičtěji rozdělit sdělované informace.

8. Zarovnání
textů a dalších prvků

Způsob, jakým zarovnáte text nebo další prvky na stránce, určuje čtenáři,  jak bude text číst. I malá nesrovnalost v zarovnání působí rušivě, nebo jako chyba a může kompletně narušit soudržnost designu.

Ne vždy také funguje celkové zarovnání na střed.

Zkuste při tvorbě grafického designu přemýšlet nad různými úrovněmi zarovnání. Můžete zkusit například moderní zarovnání do kříže.

9. Opakování
je opravdu matka moudrosti

Je potřeba komunikovat v návrhu několik klíčových slov,  nebo chcete zdůraznit jenty nejdůležitější?

Zkuste to pomocí opakujícch se prvků. Ty můžete podpořit odlišným pozadím, barevností a nebo například ikonou. Nezapomeňte však na jednotnost.

Pokud budete vytvářet brožuru, opakující prvky by se měly prolínat celou grafikou. Tyto opakující prvky čtenář bude číst dříve než vše ostatní, jsou totiž snadno rozeznatelné od ostatních prvků.

10. Prázdné místo
není na škodu

Prázdný prostor není vždy na škodu. Není potřeba design přehltit informacemi. Vezměte si například vizitku. Co čekáte, že z ní zjistíte? Nejspíše kdo vám ji dal, z jaké je společnosti, kam mu můžete zavolat, napsat a kde se můžete dozvědět více informací. Tyto informace bohatě stačí a splní účel vizitky.

Prázdný prostor není promarněná příležitost k propagaci.

Ve většině případů je prázdný prostor to, co vám pomůže udržet čtenářovu pozornost a pozvedne úroveň vizální komunikace vaší firmy ještě výš.

 

11. Ukázněnost

Více je někdy méně. A u grafického designu to ještě vynásobte nejméně dvakrát. Dobám přehnaných grafických prvků, vyskakování obřích bannerů se slevami a podobných obtěžujících záležitostí již odzvonilo. Nezapomeňte na účel. Určitě jím není zahlcení potenciálního zákazníka.

Nechte své designy dýchat a mluvit za vás.

Správný design to udělá za vás a přitáhne vám přesně tu cílovou skupinu, ke které promlouvá. Není potřeba být za každou cenu originální. Pokud je takový váš produkt nebo vaše služba, bude to poznat i bez koťátek a štěňátek (protože kdo by je neměl rád, viďte?). Všeho s mírou u designu platí.

 

 

 

Shrnutí

Informací mnoho, ale jedno je jisté. Grafika je kreativní obor, který vyžaduje zkušenosti a čas. Každé pravidlo má své výjimky. Nelze tedy říct, že pokud budete dodržovat všechna vypsaná pravidla, budete vždy na špičce. Můžeme ale říct, že dodržovaní těchto základních pravidel bude vaše grafické návrhy neustále posouvat a vždy půjdete s dobou. Důležité je však sledovat trendy, stále se měnící rozměry vizuálů na sociálních sítích, nové možnosti využití online nástrojů a další informace.

 

Co dál a jak vše zapracovat?

Přenechte vaši online prezentaci profesionálům.

Máme široké portfolio grafických prací.

Dejte nám o sobě vedět

Rádi vám pomůžeme s grafickým návrhem.

 

Zdroje:
www.kurzy_ws.upol.cz
www.shockworks.eu
www.trigama.eu
www.marketingsusmevem.cz
www.awwwards.com